Werken voor het Lotus Children's Centre

18 april 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Om half 6 op om de bus van half 7 te kunnen halen, dat was geen probleem (echt niet). Maar dan wachten op de aansluiting naar Gachuurt! We hebben een uur lang in de kou staan wachten, maar wel onze ogen uitgekeken. Onder andere naar voorbij razend verkeer, naar voetgangers die bijna hun leven wagen als ze oversteken, naar een zielige kleine pup zonder baasje en naar straatvegers die bijna onzichtbaar waren door het stof wat ze zelf veroorzaakte. Het besef van hoe goed we het in Nederland hebben komt steeds meer naar boven bij de leerlingen.

Maar dan toch eindelijk aangekomen, na een fikse wandeling in de kou (over een onverharde weg met loslopende koeien), bij het weeshuis.We werden hartelijk ontvangen door de kinderen, die al weken naar ons bezoek hadden uitgekeken. Na een rondleiding van Fritz konden we aan de slag voor ons project. Thijmen, Martijn, Urbaan en Quido konden beginnen met het schuren en verven van 2 tafels. Bram en Nienke gingen Stanny assisteren tijdens de Engelse lessen en Bart, Brenda en Rob konden aan de slag met de schoonmaak van het winkeltje. Het was echt geweldig om te zien hoe deze Dappere Dodo's vol enthousiasme aan het werk gingen.

Tussen de middag mochten we mee-eten met de kinderen. Alle leerlingen hebben geproefd en genoten van soep met spaggeti slierten, stukjes aardappel, wortel en rode biet. Als toetje kregen we yoghurt met suiker. Knap hoe de Hilt leerlingen zich kunnen aanpassen, contact kunnen make met de Lotus children in het Engels en kunnen genieten van de sfeer.

Ook Natalie van Riet, directeur van de stichting Dappere Dodo's kan ontzettend genieten van de gesprekjes die ze heeft met de leerlingen. Ze doet actief mee aan alle activiteiten en ervaart zelf ook dat de leerlingen elke dag groeien en zich bewuster worden van hun eigen situatie, die zo slecht nog niet is in vergelijking met de situatie hier. Ze kunnen dat ook echt zelf benoemen: "Ik klaag nooit meer op de NS, ik ben echt verwend, ik heb veel respect voot Stanny en Fritz, ik klaag nooit meer over school".

's Avonds tijdens de maaltijd wisselen de leerlingen hun ervaringen uit en elke avond mogen er een aantal leerlingen van het Lotus Children's Centre bij ons logeren in het Guesthouse. Vandaag waren dat Anand, Ganerdene en Gambat. Ze hebben alle 3 een hele pizza verorberd.

1. Sabine:
    18 april 2013
    Hallo harde werkers! Maar ook genieters!

Wat ontzettend leuk om jullie bijzondere verhalen te lezen, en te lezen hoe jullie het naar de zin hebben! Gewoonweg TOP! Ontzettend knap dat jullie in zo'n korte tijd jullie hebben weten aan te passen.
    Ook een heel bijzondere ervaring lijkt me dat er steeds 3 kinderen bij jullie in het Guesthouse logeren. Ben zeer benieuwd naar jullie, maar zeker ook de kinderen, hun ervaringen! Iedereen nog veel plezier, en kan niet wachten om het eindresultaat te zien!

En Thijmen, stiekem extra ervaring opdoen in het buitenland! Haha

Groeten Sabine
  2. Corne:
    19 april 2013
    Wat een bijzonder project en wat goed om te lezen dat er een fijne sfeer onder elkaar is. Deze ervaring neem je mee voor de rest van je leven. Ik heb op schiphol overwogen om in je koffer te kruipen Thijmen, om me te laten meesmokkelen, en als ik de verslagen lees krijg ik nog spijt dat ik het niet echt gedaan heb ook. Geniet zo veel als je kan. Ik zie op de foto dat je ook daar naar hartelust kan schilderen. Goed dat je het van den Akker schildertenu hebt meegenomen. Ga je ook nog glas zetten?
    Ik ben trots op je jongen.
  3. Tom sanders:
    19 april 2013
    Meer dan geweldig! Erg gaaf de verslagen en jullie harde werken. We zijn in de klas allen jaloers en we missen jullie. Geniet elke dag van alles en tot de volgende verslagen. Daar kijken we elke dag naar uit!!!!!!!
    Groet, klas Tom
  4. Henny v Gemert:
    19 april 2013
    Beste allemaal, en Thijmen in het bijzonder.

Met respect voor jullie durf , lef en motivatie heb ik genoten van dit verslag. Geweldig hoe jonge Nederlandse mensen zich inzetten op sociaal maatschappelijk vlak. Thijmen, die een toekomst als schilder voor staat, neemt gelijk het initiatief om hetgeen hij op zijn stage heeft geleerd, uit te voeren.
    Naast hetgeen jullie projectmatig leren is dit project natuurlijk ook een geweldig persoonlijk leermoment. Jullie mogen je bevoorrecht voelen op leeftijdgenoten dat jullie zo'n project mogen , kunnen draaien. Naast de werkervaring zien jullie de status van het land met zijn , in onze ogen armoedig , bestaan. Jullie leren , als groep te functioneren , te plannen, te organiseren en wat belangrijk is, de verantwoordelijkheid naar en voor elkaar. Heel belangrijk allemaal voor jullie toekomst. En wat te denken van jullie CV. Je zal straks maar kunnen vertellen in een sollicitatie gesprek dat je gewerkt hebt in Gachuurt !!!!!.
    Geweldig .

Henny v Gemert
  5. Sonja:
    19 april 2013
    Hallo dappere dodo's van de Hilt, via bericht in Traverse deze reisblog gevonden na iedere dag een paar x te hebben gekeken op die van Fritz en Stanny.
    Natuurlijk wens ik jullie deze komende 2 weken ongelooflijk veel plezier en genieten toe en ook weet ik dat jullie heel veel leren.
    Groetjes van Sonja