Een levenservaring voor iedereen!

Beste allemaal,

De maatschappelijke stage zit er op. Nog 1 nacht in 't Guesthouse van het Lotus Children's Centre en dan beginnen we aan de terugreis naar Nederland.

Sommige van ons vinden dit toch wel een fijn gevoel, wat heel begrijpelijk is. Anderen vinden het jammer dat de weken om zijn en hadden graag nog wat langer gebleven. Een aantal hebben het zelfs al gehad over mogelijkheden om terug te gaan en opnieuw vrijwilligerswerk te gaan doen in 't Lotus Children's Centre, wat op zich al heel erg bijzonder is. De maatschappelijke stage heeft op iedereen van ons enorm veel indruk gemaakt. Ik heb het dan niet alleen over de kinderen en de situatie in 't Lotus Children's Centre, maar ook over het land, de cultuur, de religie, de omgangsnormen en de ontwikkelingen in de dagelijkse samenleving hier in Mongolië.

Zelf heb ik de jongeren van De Hilt beter leren kennen en vele gesprekjes met ze gehad, waarvan sommige zeer diepgaand. Het is bijzonder te worden opgenomen in een groep en het vertrouwen te krijgen van de jongeren zelf. Er werd zelfs gezegd dat het soms wel leek alsof we elkaar al jaren kennen. Er waren ups en downs voor ieder van ons. Maar zeker is dat iedereen op zijn/haar eigen wijze met zijn/haar kennis, ervaring en kunde heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de Lotus Shop (met minimale middelen/materialen) en daarnaast ook nog het voorbeeld heeft gegeven het terrein schoon en opgeruimd te houden.

Ik hoop van harte dat deze stage, op wat voor moment dan ook, 'n lichtpuntje zal zijn in het leven, waaruit men dan positieve engerie kan putten.

Graag maak ik tevens van deze gelegenheid gebruik om ook de complimenten te geven aan de volwassenen van De Hilt. Fritz, Stanny, Willemien en Nicole. Ook voor hun was het enorme uitdaging om met de jongeren uitvoering te gaan geven aan deze stage.

Zo was er een warm ontvangst op het vliegveld hier in Mongolië door Stanny en Fritz, die alles al zorgvuldig hadden voorbereid voor onze komst en ons verblijf. Verder is het geweldig om te zien hoe deze mensen de jongeren begeleiden en daar waar nodig ook hebben ingespeeld op bijv. de vraag, vanuit de jongeren zelf, naar meer zelfstandig te mogen functioneren, waardoor de groep ook heeft kunnen laten zien daartoe in staat te zijn.

Ook Frank Janssens die als cameraman alles heeft vastgelegd, werd deel van de groep. Diverse jongeren hebben hem geassisteerd als geluidsman en kregen op die manier een kans om vanuit een andere invalshoek naar de stage te kijken. De samenwerking verliep steeds op rolletjes, hij had oog voor de jongere zelf. Iedereen kijkt uit naar het eindresultaat en heeft er het volste vertrouwen in dat alles op integere wijze in beeld wordt gebracht.

Al met al twee waardevolle weken voor alle deelnemers waarop wij met een goed gevoel terug kunnen kijken.

Met gepaste trots kan ik zeggen dat het goed is de jongeren deze levenservaring op te laten doen.

De maatschappelijke stage van De Dappere Dodo's van De Hilt is voltooid.

BE PROUD, GO STRONG AND TAKE CARE!

Natalie van Riet

Stichting Kinderfonds Dappere Dodo's

1. Maarten:
    29 april 2013
    Wat een prachtig "slotstuk". Jullie kunnen allemaal heel erg trots zijn op jullie prestatie. We kunnen niet wachten om jullie weer in levende lijve te kunnen zien. Tot morgen. Gr. fam. Waals
  2. Liliane van dappere dodo's:
    29 april 2013
    Het is een mooie stage met een mooie blog geworden!
    Goede reis morgen en tot in Helmond.
  3. Brigit:
    29 april 2013
    prachtig slotstuk ja ik denk namens vele van ons bedank dappere dodo'd dat jullie het mogenlijk hebben gemaakt om onze kinderen deze levens ervaring hebben mogen mee maken en natuurlijk jullie ook om ervaring op te doen in de wereld van deze kinderen van de hilt maar ook de kinderen van het lotus childeren house frits en stanny jullie natuurlijk ook bedankt voor alle ervaringen en kom gauw NAAR HUIS WANT HET IS VOOR JULLIE LANG ZAT GEWEEST EN frank ik wacht op de presentatie van de fotos en natuurlijk jij ook bedankt voor de verzorging van mijn onze kids
  4. Sonja:
    30 april 2013
    Voor de thuisgangers, hele goeie reis en geniet van deze waardevolle ervaring van de afgelopen weken die gelukkig is vastgelegd op film en internet, zodat er steeds eens teruggekeken kan worden.
    Voor de kinderen als ook voor de begeleiders en film-, en verslaggevers.
    Voor Stanny en Fritz en allen in Lotus, even bijkomen van deze 2 enerverende weken en genieten van de reacties van de kinderen van Lotus, die er steeds op terug zullen komen.
    Dan op naar de laatste periode van jullie verblijf van een jaar en we kijken hier uit naar jullie terugkomst :-))
    Voor de stichting van Dappere Dodo's grandioos dat voor deze groep kinderen deze prachtige ervaring mogelijk is gemaakt op deze manier.