Een dag hard werken en dat zonder morren

19 april 2013

Vandaag weer vroeg uit de veren. Temperatuur op dat moment -7c. Gelukkig verliep de busverbinding naar Gachuurt iets soepeler. We waren net op tijd voor de 'line up' van de kinderen, na een fanatieke oproep van Gan-erdene met de gong. Ook wij stonden netjes in de rij.

Na de uitleg van de taken van de dag gaf iedereen zijn voorkeur aan en konden we vrij snel aan de gang. Zo gingen Nienke en Rob een ontwerp maken voor de decoratie van de tafels en de kozijnen van de shop. Het is een mix geworden van Hollandse en Mongoolse taferelen/symbolen. Quido en Bram gingen in de shop schilderen, de muren rondom de kozijnen zijn nu oranje geverfd. Een mooi gezicht en een knap staaltje werk voor onervaren schilders. Thijmen heeft een entree gemaakt, waarbij hij de harde grond eerst moest egaliseren en daarna met kiezels een prachtig  terrasje heeft aangelegd. Urbaan is druk in de weer geweest met het assisteren van Frank de cameraman met het verzorgen van het geluid. Martijn heeft samen met Natalie een onmogelijke klus geklaard, namelijk het verwijderen van een blauwe plastic laag op de nieuwe voordeur van de shop. Het resultaat is verbluffend.

We hebben al heel wat complimenten mogen ontvangen via de reislogger, maar ook van de mensen hier. Ze staan verbaasd over het doorzettingsvermogen van onze leerlingen. De conciërge heeft een uurlang staan kijken naar de jongens die bezig waren met het terras. De puber meisjes van Lotus zijn verbaasd als ze 's middags uit school komen dat we nog steeds aan het werk zijn. Ze zijn al bezig met de inrichting van de winkel. Ze hebben namelijk al heel wat sierraden gemaakt voor het winkeltje en de basisschoolkinderen hebben onder leiding van Stanny al heel wat kunstwerkjes gemaakt voor de verkoop. Enkle van onze leerlingen willen van hun zakgeld al enkele dingen kopen als aandenken aan deze reis.

Moe maar voldaan konden we aan de terugreis beginnen. Een mooie wandeling in de felle zon, op dat moment +7c. Zonnebril en zonnebrand voor het gezicht zijn geen overbodige luxe. Ondanks alle waarschuwingen zijn er toch confrontaties met de harde werkelijkheid. Zo liggen er regelmatig dode honden langs de weg, die worden niet opgeruimd omdat men hier geloofd dat de ziel van een hond tijd moet krijgen om zich te reïncarneren in een mens. De bus naar het guesthouse was nu echt overvol, voor sommige een heftige ervaring ondanks dat we de leerlingen daar regelmatig op attent hadden gemaakt. Zelf ervaren is toch heel iets anders dan erover lezen of horen. Daar was deze maatschappelijke stage dan ook voor bedoeld.

1. Brigit:
    19 april 2013
    go quido wij wisten niet dat je werken in je had meestal als je een hamer in je hand hebt moeten wij uitkijken waar je slaat of waar die hamer terecht komt, dus voortaan meewerken .leuk al die verhalen van jullie en te lezen van jullie belevenissen
  2. Rene Brouwers:
    20 april 2013
    Goed om te horen dat het ze goed gaat. Temperatuur valt mee daar. Ben benieuwd hoe het ze verder vergaat in Mongolie.
  3. Hanneke:
    20 april 2013
    Hoi
    Wat geweldig om alle verslagen te lezen en te weten dat jullie het zo goed doen. Ik wist wel dat jullie het zouden kunnen, maar wat ik allemaal lees laat zien dat jullie het nog veel beter doen als ik verwacht had. En dan al dat werken in die kou, super! Leuk om ook te lezen dat het zo mooi wordt. Bedankt voor alle lieve verjaardagswensen en hou het nog even zo vol. Ik ben ontzettend benieuwd naar de film, maar ben nu al apetrots op jullie.