De opening van de 'Lotus shop'

29 april 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vandaag voor het laatst met de bus voor 1000 Tögrög p.p. naar Gachuurt gegaan. Natuurlijk weer een stampvolle bus, maar daar zijn we ondertussen al aan gewend. De leerlingen van de Hilt werden al tegemoet gekomen door enthousiaste Lotus kinderen, die niet konden wachten tot het officiële moment van de opening van de shop aangebroken zou zijn. Alles was al versierd met oranje slingers en rood, wit en blauwe balonnen door de vroegploeg; Stanny en Fritz!

Didi verrichtte de opening op een speciale manier. Alle leerlingen moesten klaar gaan staan voor de gebruikelijke 'line-up'. De leerlingen werden één voor één naar voren geroepen en kregen een decoratie opgespeld als dank voor hun inzet en het realiseren van de 'Lotus shop'. Ze prees hen ook om de respectvolle omgang met de Lotus kinderen. Daarna kregen alle leerlingen een kompasje omgehangen en ontvingen ze een presentje gemaakt door de Lotus kinderen zelf, verpakt in een blauwe Khadag met een persoonlijk kaartje van Stanny en Fritz. Spontaan werd het Lotus lied ingezet en vonden er hartelijke felicitaties plaats.

Didi kreeg van Fritz officieel de sleutel overhandigd om de winkel te openen. Daarna kregen alle aanwezigen de mogelijkheid om binnen te kijken en werden ze getrakteerd op limonade met een snoepje. Iedereen was erg enthousiast en er werden veel complimenten aan onze leerlingen uitgedeeld. Ze waren allemaal super trots en tevreden.

Als afscheid liepen we allemaal naar de zelf gebouwde ovoo, legde er een laatste steen neer en bonden een gekleurde Khadag om de houten paal in het midden. Tot slot liepen we voor een voorspoedige terugreis driemaal om de ovoo heen. Een waardig en symbolisch moment.