Het werk vordert goed, internationale samenwerking krijgt ineens gestalte

22 april 2013

In verband met een onverwachte 'meeting' op het Lotus Children's Centre van Stanny en Fritz met onder andere Didi (directrice van Lotus) en Bolerma (manager van Lotus), mochten de leerlingen uitslapen. Er werd echter nauwelijks gebruik van gemaakt. Opvallend omdat de avond ervoor de leerlingen zelf mochten beslissen hoe laat ze naar bed gingen. Ze wilden zelf meer verantwoordelijkheid en kunnen die blijkbaar dus ook aan.

Toen we na alweer een lange bustocht en een flink stuk lopen over een hobbelig zandpad aankwamen op het Lotus Children's Centre was de vergadering net afgelopen. De leerlingen konden Didi de sponsorcheque aanbieden. Het personeel was erg onder de indruk van de grote van het bedrag. Didi benadrukte dat dit bedrag steeds zal blijven groeien, omdat er met dit geld een winkeltje opgezet gaat worden, waar de kinderen zelf ook weer geld mee kunnen verdienen. Een touroperator heeft Didi al beloofd om met toeristen het winkeltje regelmatig te bezoeken.

Het resultaat van het werken op het Lotus Children's Centre krijgt steeds vastere vormen. De oranje geschilderde tafels worden nu met allerlei symbolen die zowel met Nederland als Mongolië te maken hebbengedecoreerd. Nienke, Rob, Brenda en Martijn zijn hier intensief mee bezig geweest. 's Middags kwamen verschillende kinderen spontaan helpen. Ze hebben steeds beter door wat de leerlingen van de Hilt voor hen komen doen.  De kast die gebruikt gaat worden om de te verkopen spulletjes in tentoon te stellen is door Bart en Quido met pagina's uit de gouden gids beplakt, wat op zichzelf al een erg leuk effect geeft. Ook daar hielpen diverse kinderen vol enthousiasme mee. Bram en Urbaan zijn druk bezig geweest met het afschilderen van de kozijnen in het winkeltje zelf. Die klus is nu klaar, maar er wachten nog plinten op ze. Thijmen zit vol met ideeën voor zijn terrasje bij de ingang van de shop. Na het uithakken van een grote ijsklomp en overige harde grond, konden nieuwe kiezels gestort worden die door de kinderen in dozen en in hun truien aangesjouwd werden.

Na weer een productieve dag verzamelde de groep zich om aan de terugreis te beginnen. Ook nu weer vergezelde drie Lotus kinderen ons. Lopend in 30 minuten naar het centrum van Gachuurt vinden er heel wat gesprekjes plaats en wordt er meteen contact gemaakt met de nieuwe logeetjes. Vooral Urbaan, Bram en Quido kunnen daar erg van genieten en stellen de kinderen ook meteen op hun gemak. n het centrum van Gachuurt aangekomen konden we vrij snel in onze eerste bus stappen. Deze rit kost 600 Tögrög per persoon. Een zitplaats is echter niet gegarandeerd. Het is normaal dat jongeren voor ouderen en mensen met kinderen opstaan. Onze jongeren blijken hier ook echt attent in, voorzover ze een zitplaats wisten te bemachtigen! Na 60 minuten moeten we dan overstappen bij de Russische kerk in Ulaanbaatar in een nog vollere bus. Vandaag hadden we geluk en hadden direct een aansluiting. Deze rit duurt dan weer 30 minuten en kost 400 Tögrög p.p. We praten dan in totaal over 20 km. Maar ook hier hebben ze files, kruisingen zijn overvol, iedereen lijkt voorrang te hebben of te nemen, stoplichten worden vaak genegeerd en daarbij moet de chauffeur ook nog vele gaten in het wegdek ontwijken.

1. Riena:
    22 april 2013
    Hallo Martijn, je zussen en ik zijn supertrots op jou en natuurlijk ook op alle andere medereizigers. Geweldig wat jullie daar aan het doen zijn. Wij genieten iedere dag van jullie verslag en natuurlijk ook van de foto's. Jullie zijn echte kanjers.
  2. Lieke:
    22 april 2013
    Tjeempie jullie worden in een week tijd volwassen. Niet te snel hoor, want anders kunnen wij jullie niet meer bijhouden. Maar stiekum ben ik wel kei trots op m'n dappere dodo ... En papa en Eefje natuurlijk ook. k hoop trouwens dat Frank ook een foto van de kozijnen heeft gemaakt. Dat schilderen is een heel nieuwe ervaring voor Urbaan. :-)
  3. Sonja:
    22 april 2013
    Zo te lezen weer een hele mooie en waardevolle dag :-))