Bezoek aan Boedistische tempels

21 april 2013

Voordat we aan deze reis begonnen, was Fritz in zijn voorlichting aan de leerlingen heel erg enthousiast over het bezichtigen van 'the Gandantegchenling Monastery'. Hij had niets teveel gezegd. We boften heel erg omdat in de twee kleinere tempels een boedistische ceremonie plaats vond juist op het moment dat wij er een bezoek aan brachten. Het aanhoudende gezang van de monniken en het bespelen van de gong, trommels en schelpen maakten op de leerlingen veel indruk. In de hoofdtempel keken de jongeren hun ogen uit, de goudkleurige Boedha reikte tot aan het dak (26,5 meter hoog). Ook zagen ze de plaatselijke bevolking allerlei rituelen uitvoeren, zoals het draaien aan de gebedsmolens, stoken van de wierook, het inhaleren van de rook en het offeren van kaarsen en geld.

Daarna werd aan de familieleden thuis gedacht door het kopen van souveniertjes in de kleine winkeltjes bij het klooster. Na een heerlijke lunch bij het Noodle House liepen we door allerlei achteraf straatjes naar een kleiner klooster genaamd Geser Süm. Daar zagen we allerlei monniken aan tafels zitten om mensen te ontvangen met vragen of wensen. Het was uniek om te zien hoe bijvoorbeeld een echtpaar allerlei rituele handelingen moesten uitvoeren, terwijl de monnik mantra's bleef zingen. Onze gemêleerde groep trekt veel aandacht. Je ziet dat de mensen zich afvragen wat wij met zo'n grote groep in Ulaanbaatar doen en waarom er Mongoolse kinderen met ons meelopen. Er vroeg zelfs iemand of we missionarissen waren!

Na drie uur kregen de leerlingen op eigen verzoek vrije tijd. Ze wilden die vrije tijd in het guesthouse zelf doorbrengen. Ondertussen konden de volwassen van de groep boodschappen doen en toen ze terugkwamen was de afwas gedaan en was de sfeer ontspannen en goed. Vervolgens was iedereen op tijd klaar om mee te gaan uiteten bij een Koreaans restaurant. Ook in Mongolië is er een internationale keuken beschikbaar.

De kinderen van Grade 5 logeren het hele weekend bij ons in het guesthouse. Ze genieten van de positieve aandacht en het mee mogen doen met ons hele programma. Voor hen was het bijvoorbeeld een hele ervaring om voor het eerst van hun leven met een roltrap omhoog te kunnen.

Vandaag hebben de leerlingen, Fritz en Stanny symbolisch door middel van cheques, trots hun eigen bijeengebrachte sponsorgeld aangeboden. Zo was er een leerling die bij een toneelvoorstelling in zijn eigen dorp chips en wafels had verkocht. Weer een andere leerling had op zijn stageplek een collecte neergezet en zo sponsorgeld verzameld. Tijdens het Hiltfestival hadden de leerlingen gezamenlijk een presentatie verzorgd en na afloop met de collectebus 421,35 euro opgehaald. Het totaal door de leerlingen opgehaalde bedrag was 3.642.803 tögrög. Het Lotus Children's Centre gaat dit onder andere besteden aan het winkeltje dat door onze leerlingen tijdens deze maatschappelijke stage wordt opgebouwd. Stanny en Fritz glommen van trots!

1. Wim:
    21 april 2013
    allerliefste allemaal in die verre verte,

Oooohhhhh......, wat een geweldige verhalen! Uniek wat jullie allemaal meemaken. Dit is zo'n verrijkende en louterende ervaring. Je beseft nu des te meer hoe rijk onze Westerse wereld is en de vanzelfsprekendheid daarvan. Kan zeer confronterend zijn, een wereld van verschil. Zien en voelen hoe snel een kinderhand gevuld kan zijn. Wat ontzettend fijn dat het zo goed tussen jullie klikt, een vriendschapsband met een gouden randje. Knap dat jullie ook alles aanpakken wat je op je weg tegenkomt! En wie weet zit er toekomst in het missiewerk. Een Dappere Dodo als missionaris?
    Ontzettend apentrots zijn wij Hiltenaren op onze Dappere kiendjes! Ik kijk uit naar de volgende verhalen.
    Knuffel, Jacqueline
  2. Sonja:
    22 april 2013
    Grandioos dat het allemaal zo goed verloopt. Heerlijk te lezen dat er zo genoten word en dat de kinderen zelf de dingen als afwassen gewoon oppakken en genieten van ¨ thuisblijven" in het guesthouse. Gewoon samen zijn en samen doen.
    Geniet van de verhalen en de foto's die de sfeer weergeven.
  3. Tom sanders:
    22 april 2013
    heeeeeeel fijn dat het zo goed gaat allemaal. Harde werkers wij zijn trots op jullie, de klas is zelfs jaloers....haha. Geniet en geniet en nog maar een keer geniet.
    Veel plezier nog en tot de volgende verhalen. we volgen jullie. Groeten klas Tom