Naar Narantuul

24 april 2013

Vandaag stond een bezoek aan de zwarte markt op het programma, die deels buiten, deels overdekt plaats vindt. Een zeer bijzondere markt, waar wat je ook maar kunt bedenken vindt. Vooral indrukwekkend is de slagersafdeling, waar diverse slagers (zowel mannen als vrouwen) in hun eigen winkeltje hun handwerk kunnen laten zien. Er kwamen zagen, bijtels, messen en kapwerktuigen aan te pas. Vooral de grootte van deze dagelijkse markt is enorm. Opvallend is dat sommige verkopers hun kraampje zonder toezicht achterlaten om thee te gaan drinken of een hapje te eten in een van de vele eettentjes van collega's, terwijl er overal gewaarschuwd wordt voor zakkenrollers. Na twee en een half uur kwamen alle leerlingen bepakt en bezakt enthousiast terug om ons hun souveniers voor zichzelf en familie te laten zien. Uit de tassen verschenen Boedhabeeldjes, Mongoolse sloffen, zonnebrillen, sieraden en "leren" portemonnees. Voor het aankleden van het winkeltje zijn we daarna nog samen op de markt een vinylvloer en een doek ter decoratie van het plafond gaan kopen van het sponsorgeld.

Elke dag gaan er kinderen van het Lotus Children's Centre met ons mee om te logeren in het guesthouse en deel te nemen aan ons programma. Ze genieten van het samen uit gaan eten in een echt restaurant, maar willen ook als eerste vertrekken om naar het guesthouse te kunnen gaan. Stanny en Fritz laten ze dan lekker douchen en stoppen ze lekker in bed. 's Morgen zitten ze ook weer stralend aan het ontbijt terwijl onze leerlingen steeds langzamer wakker worden. De boterhammen gaan er als koek in. Ondertussen slurpend (heel gewoon in Mongolië) aan hun kop thee. En elke keer weer reageren onze leerlingen erg attent. Ze lopen hand in hand door het drukke verkeer, stoeien regelmatig, oefenen Engels zinnetjes en zitten op schoot tijdens de busritten. Voor alle Lotus kinderen is dit uitstapje iets unieks waar ze al weken naar uitgekeken hebben en het afscheid valt hen dan ook niet mee.

1. Thea en Rinie:
    24 april 2013
    Hallo daar!!!
    Geweldig dat de samenwerking zo goed en prettig verloopt.
    Ook knap dat het vertrouwen daar zo groot is. zoals je leest om je hele handeltje zo achter te laten om thee te gaan drinken.
    Het is altijd jammer dat er afscheid genomen moet worden als het gezellig en leuk is, maar fijne herinneringen zullen ze blijven houden.

Doei Thea en Rinie
  2. Sonja:
    25 april 2013
    Voel nu al de tranen prikken in mijn ogen als ik inderdaad denk aan het afscheid dat de kinderen moeten nemen.

Gelukkig is er nu skype en mail, zodat het toch gemakkelijker is om contact te houden met elkaar.
  3. Peer en Karin:
    26 april 2013
    Dag dodo's

zeer mooie foto's, volgens mij amuseren jullie je goed daar en leveren jullie goed werk daar.
    En Bram, kom je nog thuis of blijf je??

Groet Peer, Karin Pim en Pepijn