Klus geklaard, Ovoo, logeetjes en onze kanjers

26 april 2013

Na dagen hard werken kunnen de leerlingen trots zijn op het resultaat. Het terras voor het winkeltje is groter geworden dan van tevoren gepland was. Thijmen was niet te stoppen. Nienke en Rob hebben het contact tussen Mongolië en Nederland concreet weergegeven op een tafel met allerlei tekeningetjes. In het winkeltje zelf hebben Bram, Quido en Bart zowel de plinten als de kozijnen geverfd. Het ziet er nu geweldig uit. Zeker ook nadat de betonnen vloer door hen voorzien werd van een kleurrijk zelf gekocht vinyl. Martijn heeft hard gewerkt aan een kast, waar nu de spulletjes van de kinderen in tentoongesteld kunnen worden. Brenda heeft vandaag de sierraden, die door de kinderen van Lotus gemaakt zijn, uitgezocht en ingepakt zodat ze op 3 platen uitgestald kunnen worden. Urbaan heeft op verschillende plekken gewerkt, maar heeft ook vaak als geluidsman van Frank gefungeerd. Op een paar kleine details is de 'Lotus shop' klaar. Zelfs de spulletjes van de kinderen staan al in het winkeltje te schitteren. We weten niet wie trotser is, de Hilt leerlingen of de Lotus children!

Na de lunch met de Lotus kinderen in de eetzaal hebben we een 'ovoo' gebouwd bij de ingang van het Lotus Children's Centre. Dit is een hoop stenen en volgens sjamanistisch gebruik brengt het passerende reizigers geluk als ze er drie maal met de klok mee omheen lopen en een "offer" brengen. We hebben voor onze "ovoo" stenen gezocht bij een klein riviertje vlak in de buurt. Er lag nog een dikke laag ijs over het water. De Lotus kinderen dronken van het smeltende water en lieten ons zien hoe je je handen kon wassen in dit heerlijke frisse water. Een echt uitstapje. Een paar Hilt leerlingen zijn ook de heuvels opgegaan achter het weeshuis. Ze hebben daar prachtige foto's gemaakt. Ook al zijn het slechts heuvels, enkele leerlingen gaven wel aan dat ze hun hartslag behoorlijk omhoog voelde gaan.

Ook vandaag mochten er weer drie Lotus kinderen (Bossots. Timulgin en Tamir) mee naar het Guesthouse. Het is geweldig om te zien hoe ze ervan genieten om met de 'students' uiteten te gaan en daarna nog in het Guesthouse allerlei spelletjes te mogen doen op de diverse digitale apparaten.

We merken echt dat we met schoolverlaters te maken hebben. Natuurlijk zijn er voorvalletjes en kleine irritaties, maar die worden opgelost met minimale ondersteuning van de volwassenen. De sfeer blijft goed, er wordt volop genoten van het prachtige weer, het contact met de Lotus kinderen blijft gezellig en speciaal en het karwei waarvoor we kwamen is voor het grootste gedeelte klaar dankzij gezamenlijk inspanning en samenwerking. Ondanks vermoeidheid (de leerlingen gaan wel een beetje laat slapen) staat iedereen op tijd klaar en hebben we niet een keer hoeven wachten op iemand. We hebben niemand horen klagen over de lange busreizen, het wandelen door een stad vol smog of het lopen over het ongelijke zandpad naar het weeshuis. Ook Nathalie van Riet (directrice van Dappere Dodo's) is vol lof over de jongeren. Ze heeft nu zelf kunnen ervaren wat het doet met leerlingen van het speciaal onderwijs, om iets te kunnen betekenen voor een ander. Namelijk heel veel en dat is mogelijk gemaakt door deze stichting. De leerlingen zullen veel goede ervaringen en fijne herinneringen mee naar huis nemen. Hun rugzak is hier nog meer gevuld.

1. Arthur:
    27 april 2013
    Super om te lezen hoe goed het daar gaat. Iedereen draagt zijn steentje bij. En geweldig om te lezen dat het winkeltje klaar is! Geniet nog van de laatste dagen in Mongolië en tot snel.
    Groetjes en knuffels van ons.
    Arthur, Monique en Lobke